Bewoners van de “nul op de meter” woningen in de Meijhorst zitten in de kou !
Bewoners van de “nul op de meter” woningen in de Meijhorst zitten in de kou !
Bewoners vertellen:
Daar zit je dan met dikke truien, dubbele sokken en dekens in een goed duurzaam geïsoleerd huis met kunststof kozijnen, trippel glas, zonnepanelen en warmtepomp van ca. 900 euro huur.
“De verwarming gaat niet hoger dan 17.5 / 18.5 graden. “De woonkamer word niet warmer dan 18 graden!” De schoenen, handschoenen, jassen drogen niet in de gang bij de verwarming, het is er steenkoud. Het bromt en het gonst door het huis”
“Er word gezegd dat de instelling in de buitenkast aangepast kan worden maar dat de monteurs dit niet mogen doen anders voldoet de woning niet meer aan NUL op de meter energiezuinig huis.”
“De warmtepomp kan de capaciteit niet aan om de woning te verwarmen. De pomp voert koude lucht van buiten naar binnen en is waarschijnlijk zo koud dat deze op vorstbeveiliging overschakelt.”
“Het oude verwarmingssysteem is niet geschikt voor het zonnepanelen systeem en dat wisten zowel Portaal als Dura Vermeer verdomd goed. We zijn zwaar besodemieterd en voorgelogen! Portaal heeft dit ons door de strot geduwd en steekt de kop in het zand. Ze schuiven het door naar Dura Vermeer en zij op hun beurt weer naar Kleinpoelhuis.”
“De leidingen van de verwarming klappen alsof je er tegen aan slaat, soms zo hard dat we er in de nacht wakker van schrikken.”
“De deuren en kozijnen zijn slecht, in de gang en de keuken is het steenkoud en het tocht er enorm. Koude lucht komt overal naar binnen waaien. De deuren sluiten niet volledig of gaan niet op slot, kieren rondom de deuren, sneeuw die naar binnen komt, handdoeken die op de kieren gelegd worden zijn vastgevroren, van buitenaf zie je het licht door de kieren komen en ga zo maar door. Afgelopen zomer blijken deuren en kozijnen al afgekeurd te zijn omdat ze krom waren. “
“Het ventilatiesysteem deugt ook niet, als je het raam op de badkamer niet open zet krijg je vocht en schimmel op je plafond. Als je aan het koken bent gaat de geur door het hele huis, zelfs als de vuilniswagen door de straat komt ruik je dat door het hele huis.”
“De waterdruk is ook veel lager dan voorheen, een douchestraaltje zonder druk, het water word lauw tot warm maar niet heet, de hoeveelheid warm water is ook niet alles, een bad vullen met warm water zit er niet meer in en douchen is niet meer wat het geweest is.”
"Aan de oude gevel zijn mooie complete gevel panelen (met ramen en deur erin) bevestigd, als het waait hoor je het nieuwe panelen tegen de muur aan klapperen."
De bewoners klagen steen aan been bij Portaal maar tot een oplossing komt het niet. Monteurs weten het niet op te lossen. Afspraken worden gemaakt en niemand komt opdagen. “we worden van het kastje naar de muur gestuurd”
Huurt u een nul-op-de-meter woning of wordt uw huurwoning gerenoveerd naar nul-op-de-meter? Meld uw ervaringen op dit meldpunt. Uw melding geeft de Woonbond een beter beeld van wat er misloopt en goed gaat bij nul-op-de-meterwoningen. De Woonbond bundelt de meldingen. Die bieden we aan bij verhuurders, politici en beleidsmakers, om zo aandacht te vragen voor wat er beter moet.
https://www.woonbond.nl/meldformulier-nul-op-de-meter
Bewoners vertellen:
Daar zit je dan met dikke truien, dubbele sokken en dekens in een goed duurzaam geïsoleerd huis met kunststof kozijnen, trippel glas, zonnepanelen en warmtepomp van ca. 900 euro huur.
“De verwarming gaat niet hoger dan 17.5 / 18.5 graden. “De woonkamer word niet warmer dan 18 graden!” De schoenen, handschoenen, jassen drogen niet in de gang bij de verwarming, het is er steenkoud. Het bromt en het gonst door het huis”
“Er word gezegd dat de instelling in de buitenkast aangepast kan worden maar dat de monteurs dit niet mogen doen anders voldoet de woning niet meer aan NUL op de meter energiezuinig huis.”
“De warmtepomp kan de capaciteit niet aan om de woning te verwarmen. De pomp voert koude lucht van buiten naar binnen en is waarschijnlijk zo koud dat deze op vorstbeveiliging overschakelt.”
“Het oude verwarmingssysteem is niet geschikt voor het zonnepanelen systeem en dat wisten zowel Portaal als Dura Vermeer verdomd goed. We zijn zwaar besodemieterd en voorgelogen! Portaal heeft dit ons door de strot geduwd en steekt de kop in het zand. Ze schuiven het door naar Dura Vermeer en zij op hun beurt weer naar Kleinpoelhuis.”
“De leidingen van de verwarming klappen alsof je er tegen aan slaat, soms zo hard dat we er in de nacht wakker van schrikken.”
“De deuren en kozijnen zijn slecht, in de gang en de keuken is het steenkoud en het tocht er enorm. Koude lucht komt overal naar binnen waaien. De deuren sluiten niet volledig of gaan niet op slot, kieren rondom de deuren, sneeuw die naar binnen komt, handdoeken die op de kieren gelegd worden zijn vastgevroren, van buitenaf zie je het licht door de kieren komen en ga zo maar door. Afgelopen zomer blijken deuren en kozijnen al afgekeurd te zijn omdat ze krom waren. “
“Het ventilatiesysteem deugt ook niet, als je het raam op de badkamer niet open zet krijg je vocht en schimmel op je plafond. Als je aan het koken bent gaat de geur door het hele huis, zelfs als de vuilniswagen door de straat komt ruik je dat door het hele huis.”
“De waterdruk is ook veel lager dan voorheen, een douchestraaltje zonder druk, het water word lauw tot warm maar niet heet, de hoeveelheid warm water is ook niet alles, een bad vullen met warm water zit er niet meer in en douchen is niet meer wat het geweest is.”
"Aan de oude gevel zijn mooie complete gevel panelen (met ramen en deur erin) bevestigd, als het waait hoor je het nieuwe panelen tegen de muur aan klapperen."
De bewoners klagen steen aan been bij Portaal maar tot een oplossing komt het niet. Monteurs weten het niet op te lossen. Afspraken worden gemaakt en niemand komt opdagen. “we worden van het kastje naar de muur gestuurd”
Huurt u een nul-op-de-meter woning of wordt uw huurwoning gerenoveerd naar nul-op-de-meter? Meld uw ervaringen op dit meldpunt. Uw melding geeft de Woonbond een beter beeld van wat er misloopt en goed gaat bij nul-op-de-meterwoningen. De Woonbond bundelt de meldingen. Die bieden we aan bij verhuurders, politici en beleidsmakers, om zo aandacht te vragen voor wat er beter moet.
https://www.woonbond.nl/meldformulier-nul-op-de-meter
Comments (4)
Roel Martinus
Buiten mijn medeleven niks mee.
JAMMER deze misrekeningen van de o.a. lokale overheid.
GEMEENTE NIJMEGEN DOE HIER OP KORTE TERMIJN WAT MEE SUKKELS
Sandra
leon
Ook hebben we lekkages gehad. bij regen kwam het via de kitnaden naar binnen druipen in de keuken en is bij meerdere huizen het ook geval geweest.. Huizen zijn zo lek als een mandje.. Gelukkig hebben wij het "iets" warmer binnen dan in de bewoner in het artikel hierboven, alleen kost dat veel herrie door die pomp buiten. Hoor je door het hele huis.... Tóch mis ik die oude jaren 70 woning wel die verstopt zit onder het pruts- en plakwerk van dura.. Dat portaal er nog genoegen mee heeft zegt genoeg. De bewoners staan gewoon in de kou, want inderdaad worden klachten doorverwezen naar dura die op zijn beurt weer afschuift... Hadden alle bewoners in de wijk maar geluisterd toen ik nog met de buurman langs de deuren ging voor een petitie tegen de renovatie. We werden als zeikerds bestempeld..... Dankjewel jaknikkers.... eigen schuld. Had je ook nét zoals ons maar tegen de renovatie moeten stemmen. Het was ook een té mooi verkoop verhaal van portaal om waar te zijn...
Pauline
Het waait in huis, das net iets meer dan tocht.
Wij zitten inmiddels bijna een jaar te wachten op vervanging van 2 binnendeuren maar dat is "geen noodzakelijke reparatie" terwijl we al aangegeven hebben dat we de deuren zelf buiten kunnen zetten en de nieuwe zelf kunnen ophangen. Ondertussen al ruimschoots ervaring in terughangen van binnendeuren, want ook dat systeem is nogal waardeloos voor een huis met minimaal 4 personen. Vanwege corona valt dit onder niet noodzakelijk onderhoud. Maar wel maandelijks €7,50 betalen voor onderhouds abonnement. De binnendeuren zouden nog wat tocht en wind door t huis kunnen beteugelen.