Welke garantie heb ik nou eigenlijk?
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt, je koopt iets en ze willen je een dure garantie erbij verkopen, of je product gaat stuk en er wordt een partijtje moeilijk gedaan. Maar welke garantie heb ik nou eigenlijk?
Als je een product koopt heb je recht op een goed product waarvan je mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. Je moet het dus voor een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.
Welke garanties zijn er?
Kort gezegd heb je 2 soorten garantie: de standaard wettelijke garantie ( ook wel verkopers of fabrieksgarantie genoemd) en de extra garantie
*Wettelijke garantie:
De wet bepaald dat je als koper recht hebt op een product van goede kwaliteit. Als je een product gekocht hebt wat niet goed is, dan mag je van de verkoper verlangen dat hij het product gratis repareert of een nieuw product geeft.
Wat je van een product mag verwachten hangt van een aantal dingen af:
Maar als het horloge niet goed op tijd loopt dan is het wel ondeugdelijk en mag je verwachten dat de verkoper het horloge gratis laat maken of dat je een nieuwe krijgt.
Hoe lang moet een product meegaan?
Ook dat hangt van een aantal dingen af: Wat voor een soort product gaat het? Een wasmachine moet over het algemeen langer meegaan dan de koptelefoon van je telefoon. Er kan dus niet precies aangegeven worden hoe lang iets mee zou moeten gaan. Wel zijn er een aantal aanknopingspunten:
*Gaat een product binnen 6 maanden kapot, dan gaat de wet ervan uit dat het al ondeugdelijk was toen je het kocht. De verkoper moet eventueel bewijzen dat jij het verkeerd gebruikt hebt.
*Gaat een product na 6 maanden kapot, dan moet je indien nodig kunnen aantonen dat dit niet jouw eigen schuld is.
Volgens de Eu richtlijn is de minimale wettelijke garantie periode 2 jaar. Dit betekent dat je ervan uit mag gaan dat het product bij normaal gebruik minimaal 2 jaar goed te gebruiken moet zijn.
In de Nederlandse wet staat geen exacte garantietermijn genoemd. Je hebt gewoon wettelijk recht op een goed product. In de praktijk betekent dit dat je meestal langer dan 2 jaar recht hebt op een goed product. De exacte termijn hangt af van het soort product.
Wat kun je eisen als je een beroep doet op de wettelijke garantie?
Als jouw product kapot is mag je van de verkoper verwachten dat hij het product gratis repareert. Is dit niet mogelijk moet de verkoper jouw een nieuw product geven. De verkoper moet dit doen zonder dat jij hier veel last van hebt of dat het te lang duurt.
Stel je koopt een dure laptop van een A-merk. Na 9 maanden gaat deze kapot en je gaat terug naar de winkel. De verkoper zegt dat hij de laptop terug moet sturen naar de fabrikant in het buitenland en dat het zeker 3 maanden gaat duren voordat je weet wat er met je laptop aan de hand is. Je hoeft dit niet te accepteren, de verkoper mag zich niet achter de fabrikant verschuilen en zal je een leen laptop moeten geven. Hij kan ook besluiten om je een nieuwe laptop te geven. Hij zal zelf het probleem met de fabrikant moeten oplossen.
Heb je nog ergens recht op als de garantietermijn is verstreken?
Ja, meestal wel! De meeste mensen denken dat ze geen rechten meer hebben als de garantie verstreken s maar dat is niet waar. Je hebt altijd recht op een goed werkend product.
De verkoper kan in dit geval wel verlangen dat je een deel van de reparatiekosten of een nieuw product meebetaald. Dit in het geval als je het product al langere tijd op een normale manier hebt kunnen gebruiken. Stel je stofzuiger gaat na 4 jaar kapot, je gaat terug naar de winkel en ze kunnen je stofzuiger niet meer maken. De verkoper biedt je een nieuwe stofzuiger aan voor de helft van de prijs, je hebt de stofzuiger immers 4 jaar zonder problemen kunnen gebruiken.
Fabrieksgarantie of Verkopersgarantie
Als de verkoper of fabrikant je een bepaalde garantie geeft, is dit een garantie bovenop de wettelijke garantie waar elke consument recht op heeft. Als de fabrikant van een laptop 2 jaar garantie geeft en deze gaat kapot binnen deze 2 jaar, dan hoef je niet te bewijzen dat het niet jouw schuld was. Zonder fabrieksgarantie geldt dit alleen voor de eerste 6 maanden.
Bijkopen van garantie
Soms kun je garantie bij kopen. Lees altijd de voorwaarden goed door. Het is best mogelijk dat je dezelfde garantie koopt waar je wettelijk al recht op hebt.
Stel Jan koopt een dure laptop die na 1,5 jaar normaal gebruik kapot gaat. Jan meldt zich bij de verkoper, deze zegt dat hij niets voor Jan kan doen want Jan had dan maar gebruik moeten maken van het aanbod om garantie bij te kopen. Dit klopt niet! Jan mag erop rekenen dat hij zijn laptop een aantal jaren normaal kan gebruiken. De verkoper moet er dus voor zorgen dat de laptop kosteloos gerepareerd word of Jan een nieuwe geven.
Judex
Als je een product koopt heb je recht op een goed product waarvan je mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. Je moet het dus voor een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.
Welke garanties zijn er?
Kort gezegd heb je 2 soorten garantie: de standaard wettelijke garantie ( ook wel verkopers of fabrieksgarantie genoemd) en de extra garantie
*Wettelijke garantie:
De wet bepaald dat je als koper recht hebt op een product van goede kwaliteit. Als je een product gekocht hebt wat niet goed is, dan mag je van de verkoper verlangen dat hij het product gratis repareert of een nieuw product geeft.
Wat je van een product mag verwachten hangt van een aantal dingen af:
- Wat was de prijs van het product? (van een dure wasmachine mag u meer verwachten dan van een goedkope wasmachine)
- Wat heeft de verkoper over het product gezegd?
- Wat is er eventueel in een reclame over het product gemeld?
- Is het een merkproduct? Zo ja, is het een A-merk of een mindere kwaliteit?
- Is het een nieuw of 2de hands product?
Maar als het horloge niet goed op tijd loopt dan is het wel ondeugdelijk en mag je verwachten dat de verkoper het horloge gratis laat maken of dat je een nieuwe krijgt.
Hoe lang moet een product meegaan?
Ook dat hangt van een aantal dingen af: Wat voor een soort product gaat het? Een wasmachine moet over het algemeen langer meegaan dan de koptelefoon van je telefoon. Er kan dus niet precies aangegeven worden hoe lang iets mee zou moeten gaan. Wel zijn er een aantal aanknopingspunten:
*Gaat een product binnen 6 maanden kapot, dan gaat de wet ervan uit dat het al ondeugdelijk was toen je het kocht. De verkoper moet eventueel bewijzen dat jij het verkeerd gebruikt hebt.
*Gaat een product na 6 maanden kapot, dan moet je indien nodig kunnen aantonen dat dit niet jouw eigen schuld is.
Volgens de Eu richtlijn is de minimale wettelijke garantie periode 2 jaar. Dit betekent dat je ervan uit mag gaan dat het product bij normaal gebruik minimaal 2 jaar goed te gebruiken moet zijn.
In de Nederlandse wet staat geen exacte garantietermijn genoemd. Je hebt gewoon wettelijk recht op een goed product. In de praktijk betekent dit dat je meestal langer dan 2 jaar recht hebt op een goed product. De exacte termijn hangt af van het soort product.
Wat kun je eisen als je een beroep doet op de wettelijke garantie?
Als jouw product kapot is mag je van de verkoper verwachten dat hij het product gratis repareert. Is dit niet mogelijk moet de verkoper jouw een nieuw product geven. De verkoper moet dit doen zonder dat jij hier veel last van hebt of dat het te lang duurt.
Stel je koopt een dure laptop van een A-merk. Na 9 maanden gaat deze kapot en je gaat terug naar de winkel. De verkoper zegt dat hij de laptop terug moet sturen naar de fabrikant in het buitenland en dat het zeker 3 maanden gaat duren voordat je weet wat er met je laptop aan de hand is. Je hoeft dit niet te accepteren, de verkoper mag zich niet achter de fabrikant verschuilen en zal je een leen laptop moeten geven. Hij kan ook besluiten om je een nieuwe laptop te geven. Hij zal zelf het probleem met de fabrikant moeten oplossen.
Heb je nog ergens recht op als de garantietermijn is verstreken?
Ja, meestal wel! De meeste mensen denken dat ze geen rechten meer hebben als de garantie verstreken s maar dat is niet waar. Je hebt altijd recht op een goed werkend product.
De verkoper kan in dit geval wel verlangen dat je een deel van de reparatiekosten of een nieuw product meebetaald. Dit in het geval als je het product al langere tijd op een normale manier hebt kunnen gebruiken. Stel je stofzuiger gaat na 4 jaar kapot, je gaat terug naar de winkel en ze kunnen je stofzuiger niet meer maken. De verkoper biedt je een nieuwe stofzuiger aan voor de helft van de prijs, je hebt de stofzuiger immers 4 jaar zonder problemen kunnen gebruiken.
Fabrieksgarantie of Verkopersgarantie
Als de verkoper of fabrikant je een bepaalde garantie geeft, is dit een garantie bovenop de wettelijke garantie waar elke consument recht op heeft. Als de fabrikant van een laptop 2 jaar garantie geeft en deze gaat kapot binnen deze 2 jaar, dan hoef je niet te bewijzen dat het niet jouw schuld was. Zonder fabrieksgarantie geldt dit alleen voor de eerste 6 maanden.
Bijkopen van garantie
Soms kun je garantie bij kopen. Lees altijd de voorwaarden goed door. Het is best mogelijk dat je dezelfde garantie koopt waar je wettelijk al recht op hebt.
Stel Jan koopt een dure laptop die na 1,5 jaar normaal gebruik kapot gaat. Jan meldt zich bij de verkoper, deze zegt dat hij niets voor Jan kan doen want Jan had dan maar gebruik moeten maken van het aanbod om garantie bij te kopen. Dit klopt niet! Jan mag erop rekenen dat hij zijn laptop een aantal jaren normaal kan gebruiken. De verkoper moet er dus voor zorgen dat de laptop kosteloos gerepareerd word of Jan een nieuwe geven.
Judex